Buitenspeelinspiratie

Buiten spelen is een van de belangrijkste vormen van bewegen en van groot belang voor de ontwikkeling van een kind.

Uit onderzoek onder (groot)ouders en kinderen blijkt dat er veel minder buiten wordt gespeeld dan vroeger. In vergelijking met 2013 is het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt in de buurt gedaald van 20% naar 14%! Van de 1,2 miljoen kinderen op de basisschool zijn er dus meer dan 1 miljoen kinderen die niet meer dagelijks buitenspelen (Jantje Beton, 2018).

Spelinspiratie
Om kinderen (en hun ouders!) wat inspiratie te geven over wat zij buiten kunnen spelen, heeft ViB spelkaarten en spelvideo's gemaakt waarin verschillende spellen worden uitgelegd. Houdt deze pagina in de gaten, want er volgen er steeds meer! Onderstaand vindt u de links per spel.

Spelvideo's  (YouTube) Spelkaarten
Koning Kübb (basisversie) Koning Kübb (basisversie + uitbreiding)
Koning Kübb (uitbreiding) Koning Kübb (basisversie + uitbreiding)
Kingen Kingen
Elastieken Elastieken
Steen, papier, schaar Steen, papier, schaar
Knikkeren Knikkeren
Stoepranden Stoepranden
Ezelen Ezelen
Touwspringen groot touw Touwspringen groot touw
Eitje leggen Eitje leggen
Stand in de mand Stand in de mand
Omgekeerd verstoppertje Omgekeerd verstoppertje
Poortbal Poortbal

Mocht u/jij ook een leuk spel hebben dat buiten kan worden gespeeld? Stuur deze dan vooral naar ons op, zodat we deze aan de pagina kunnen toevoegen! Dit kan door de mailen naar info@stichtingvib.nl.