Online informatiesessies voor Verenigingen

12 april 19:30 uur - Vlaardings Sportakkoord, vitale sport- en beweegaanbieders: Leden werven en behouden.

Na de startbijeenkomst van de ambitie "Vitale sport- en beweegaanbieders: verbonden door een positieve sportcultuur" op 18 januari en het webinar Financiële regelingen voor sportverenigingen op 15 maart is het nu tijd om onderwerpen/ideeën te concretiseren. Het eerste onderwerp waarmee we aan de slag gaan is ledenwerving en -behoud. Naar aanleiding van hetgeen dat over dit onderwerp besproken is tijdens de startbijeenkomst (zie bijlage voor het verslag) heb ik informatie verzameld die ik graag met jullie deel. Vervolgens kunnen we met elkaar bepalen welke plannen/ideeën we verder willen uitwerken tot een of meerdere concrete projecten waarvoor het sportakkoord budget ingezet zou kunnen worden.

De (voorlopige) agenda voor 12 april:
1. Korte terugblik startbijeenkomst 18 januari
2. Stand van zaken Vlaardings Sportakkoord (o.a. kernteam), inclusief waardevolle info vanuit de ambities "Vaardig in Bewegen" en "Inclusief sporten en bewegen"
3. Doelgroepen ledenwerving - motieven en belemmering per levensfase
4. Actuele informatie Vlaardingse doelgroepen
5. Concreet: welke doelgroepen willen verenigingen werven en/of behouden, wat is daarvoor nodig en hoe willen we dit aanpakken?
6. Concreet: welke verenigingen (en/of andere organisaties) willen deelnemen aan de ontwikkeling en uitvoering van een (of meerdere) projectplan(nen) ihkv ledenwerving -en behoud?

Aanmelden voor de bijeenkomst? Stuur een e-mail naar suzanne@stichtingvib.nl. Suzanne stuurt je dan een deelnamelink.

19 april 19:30 uur - Aangepast sporten in het Sportakkoord.

De beweegcoach van MEE/VTV, Monica van Houwelingen, verzorgt op 19 april (19:30-21:00 uur) een online bijeenkomst specifiek over het onderwerp aangepast sporten in relatie tot het Sportakkoord. Wat zijn de mogelijkheden? Wat kunnen sportaanbieders doen en wat kan de beweegcoach daarin betekenen? En welke financiële middelen zijn beschikbaar om bijvoorbeeld sportaanbod voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking op te zetten? Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar M.vanHouwelingen@vtvzhn.nl. In september volgt dan nog een bijeenkomst over het bereiken en behouden van mensen met een beperking voor je sportaanbod.

21 april 19:00 uur - WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen).

Per 1 juli 2021 geldt de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) voor alle verenigingen en stichtingen. Deze wet is bedoeld om de kwaliteit van besturen te verbeteren en wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, misbruik van positie en andere ongewenste activiteiten binnen besturen te voorkomen. Op woensdag 21 april (19.00 - 20.30) organiseren KLiK Vrijwilligers en ViB samen een online informatiesessie over de WBTR. Kijk voor meer informatie en aanmelden hier op onderstaande knop. Meer informatie en aanmelden via https://klikvrijwilligers.nl/nieuws/wbtr.

22 april 19:30 uur - Inspiratiebijeenkomst Rookvrije sportverenigingen

De 15 gemeenten in de regio Rotterdam-Rijnmond hebben vanaf oktober vorig jaar de handen ineengeslagen om te gaan voor zoveel mogelijk rookvrije kind omgevingen. Ook andere regio’s in Nederland zijn hier druk mee bezig. Nu lopen wij als Rotterdam-Rijnmond graag voorop. Daarom willen we proberen om al in 2022 zoveel mogelijk rookvrije sportverenigingen te hebben. Laten we er met z’n allen en elkaars hulp voor gaan!

Zien roken, doet roken. Daarom vinden 9 van de 10 Nederlanders dat sportterreinen waar ook kinderen sporten, geheel rookvrij moeten zijn. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.

In deze online inspiratiebijeenkomst geven NOC*NSF en Team Fit u informatie en tips om samen stappen te zetten richting een Rookvrije Sport Generatie in Rotterdam-Rijnmond.

Voor wie?
Sportverenigingen die graag aan de slag willen met het rookvrij maken van hun club. Ook als uw club al gedeeltelijk rookvrij is, nodigen we u van harte uit om te komen en tips te krijgen om de laatste stap naar geheel rookvrij te zetten.

Bent u al een rookvrije sportvereniging en wilt u andere verengingen helpen met tips uit de praktijk, neem dan contact op met Annelies Hoogenes (projectcoördinator Rookvrije Kind Omgevingen Rotterdam-Rijnmond).

19:30 – 19:35 uur         Welkom en opening
19:35 – 20:15 uur         Presentatie door Adelien van Kooten (NOC*NSF) en Eveline Pleijte (Team Fit)
Adelien van Kooten is Projectleider Gezonde Sportomgeving bij NOC*NSF Sportparticipatie. Eveline Pleijte is adviseur gezonde (sport)omgeving in Zuid- Holland en Zeeland en werkt o.a. voor Team Fit.
20:15 - 20:30 uur          Mogelijkheid om vragen te stellen

Aanmelden

Aanmelden voor deze online inspiratiebijeenkomst kan via het digitale aanmeldformulier.
Vooraf aanmelden is verplicht. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Wel rekenen we op uw aanwezigheid. Kent u iemand voor wie deze online bijeenkomst mogelijk ook interessant is? Stuur de uitnodiging dan gerust door.

Neem voor vragen of meer informatie contact op met Annelies Hoogenes via a.hoogenes@casema.nl
of bel: 06 – 52 54 62 86.