VLD E-SPORTS

E-SPORTS maakt de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling door en breekt los van de stigma’s die eromheen hangen. Naast casual gamen wordt E-sports steeds meer gezien als echte sport en in de komende jaren zal het zeker ook erkenning krijgen als sport.

Maar E-sports lijkt tevens een bedreiging voor het (buiten) bewegen. En lijkt hiermee ook een bedreiging voor het reguliere/traditionele sportvereniging aanbod.

Het project houdt in dat ViB middels de kracht van het (online) gamen gaat gebruiken om de fysieke en sociale vaardigheden weer te benutten middels een georganiseerd buitenprogramma. De voetbalverenigingen staan hierin centraal en worden gebruikt als game honk. Hierbij komt dat iedere deelnemer ook met het buitenprogramma mee zal moeten doen om uiteindelijk in aanmerking te kunnen komen voor prijzen/winst van een toernooi. Hier worden de zogeheten skillgames nagebootst zoals op FIFA 20. Skillgames zijn vaardigheden zoals dribbelen, schieten, snelheid etc. die voetballers uit moeten voeren voordat er een wedstrijd gestart wordt op het spel FIFA. Vanuit dit herkenbare patroon voor de vele deelnemers zullen zij zich hier uiterst in willen meten op het voetbalveld. Voor de verenigingen is dit een stimulans om meer wijkbinding te creëren en zo (niet)leden te binden en plezier te laten ervaren.

Het samenkomen van individuen die wel online met elkaar gamen kunnen deze plekken gebruiken om face to face in contact te komen. Ze kunnen vaker gebruik maken van de ruimte en zullen zo hun sociale contacten vaker treffen. Hiernaast zullen zij meer verbonden zijn aan de vereniging en kunnen gebruik maken van de faciliteiten om ook daadwerkelijk te gaan sporten.