Nijntje Beweegdiploma

Bij Vlaardingen in Beweging verzorgen we ook gymlessen voor peuters en kleuters. Als methode gebruiken we het 'nijntje Beweegdiploma'. Het programma is ontwikkeld door de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) en is erop gericht om kinderen een goede motorische basis te geven waar kinderen de rest van hun sportende leven profijt van zullen hebben.

Motorisch fundament
Met het Beweegdiploma geef je kinderen een goed motorisch fundament mee voor de toekomst. Of het kind nu gaat voetballen, hockeyen, schaatsen of turnen, het Beweegdiploma legt hier een basis voor. Het programma is ontwikkeld door bewegingswetenschappers en ervaren docenten met kennis van de motorische en sociale ontwikkeling van jonge kinderen. Dit houdt in dat de activiteiten en onderdelen behorende bij dit programma zorgvuldig zijn uitgekozen.

De volgende tien basisvormen van bewegen komen aan bod: balanceren, stoeien, springen, kruipen, klimmen/ klauteren, zwaaien, samen spelen, balvaardigheid, rollen/draaien en bewegen op muziek.

Monitoring en diploma
Om de voortgang van de kinderen te monitoren, wordt er gedurende het schooljaar genoteerd of het kind de beweegvormen beheerst. Is dit het geval, dan wordt het kind aan het einde van het schooljaar uitgenodigd voor een 'diploma-feestje' waarbij de het geleerde feestelijke wordt afgesloten. Dit feestje wordt in samenwerking met VG Dynamiek georganiseerd. Het beweegdiploma is te vergelijken met het zwemdiploma, maar dan voor de grond (of basis-) motorische vaardigheden.

Meer weten?
Wilt u ook een docent voor uw (peuter/kleuter-)gymlessen of wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor uw school? Neem voor meer informatie contact met ons op via de contactpagina.

Bekijk ook vooral onderstaande video van een Beweegdiploma-les op IKC VanKampen: